Janne Tienpää

51-vuotias syntyperäinen turkulainen; perheenisä, FM, matkailualan ammattilainen, kotikokkaaja ja urheilumies.

Uutiset

27.8.2015Sisäministeri Orpo saa tukea TurussaLue lisää »1.8.2014Kanerva ja Tienpää: maahanmuuttajien kotouttamisen epäonnistumisella laajakantoisia seurauksiaLue lisää »

Sosiaalinen media

        



Ernesto Che Guevara - Moottoripyöräpäiväkirja

Ernesto Che Guevara - Moottoripyöräpäiväkirja, WSOY 1997 (alkuperäisteos Notas de viaje)

Kirjakesä polkaistaan käyntiin Argentiinasta. Moottoripyöräpäiväkirja on vauhdikas omaelämäkirjallinen startti Ernesto Guevaran alias Che Guevaran ohjaimissa. Tarina perustuu Chen Etelä-Amerikan matkan päiväkirjaan joulukuusta -51 syyskuulle -52 yhdessä lepralääkäriksi valmistuneen Alberto Granadan kanssa. Buenos Airesista alkanut tarina jatkuu Chilen, Perun ja Kolumbian kautta Venezuelan Caracasiin. Ja loppuun mahtuu lyhyt hyppäys Amerikan Yhdysvaltoihinkin ennen kotiinpaluuta.

Nuorten argentiinalaisten uskollisena matkakumppanina toimii 'La Poderosa', amerikkalaisvalmisteinen 500-kuutioinen Norton. Etelä-Amerikan kolhuiset kulkuväylät vaativat veronsa ja moottoripyörälleen kaverukset joutuvat jättämään hyvästit jo Chilessä. Matka jatkuu kuitenkin eteenpäin; väliin tuttavuuksien vieraanvaraisuutta hyödyntäen ja väliin kyytiä eri tavoin pummaillen.

Ernesto Guevara Lynch, Chen isä, toteaakin poikansa luonteesta että "matkustaminen oli hänen tapansa lievittää kiihkeää tiedonjanoa".

Kirja on kurkistus viime vuosisadan ikonisimman vapaustaistelijan elämään ennen kuin koko maailma omi hänet itselleen. Se on aito 'road movie' Latinalaisen Amerikan arkisieluun. Alkujaan naiivit ohikiitävät silmäilyt hioutuvat matkalla analyyttiseen näkemykseen kansanluokkien muutospaineista. Vaellusvietti muuttaa Chen havainnoimaan yhteiskuntaa ja valtarakenteita uudella radikaalimmalla tavalla. Sama muutoshenki puhaltaa vallankumouksen kipinän liekkeihin, ja ajatukset muuttuvat teoiksi kun Che, pari vuotta myöhemmin, saa rinnalleen soihdunkantajaksi Fidel Castron. Moottoripyöräpäiväkirja kirjoitettiin kuitenkin ennen tätä aikaa.

Humaanin tasa-arvoinen suhtautuminen on matkaajille tyypillistä. Kohtaamiset arkiyhteisöstä karkotettujen lepra-potilaiden tai syrjäisten kaivosyhteisöjen työläisten kanssa henkivät lämpöä ja viestivät Guevaran muutostarvetta panamerikkalaisessa sosiaaliajattelussa. Varsinaiset vallankumousjohtajan ideologiset pamfletit ja julistukset kuitenkin puuttuvat päiväkirjasta. Radikaalimpi Guevara odottaa vielä tuloaan.

Matkakertomusta ei ole alkujaan kirjoitettu kirjaksi. Teksti on päiväkirjamerkinnöistä osin Che Guevaran, osin muiden jälkikäteen työstämää. Ehkä juuri tämä aikaansaa tunteen, että kirjasta puuttuu jotain. Tätä lukee mielellään, mutta lopputeoksen työstäminen vasta vuosia kokemusten jälkeen vaikuttaa ja jättää lukijan ikään kuin ilmaan ja sirpaleita keräämään. Kirja toimii parhaiten prologina Che Guevaran elämän myöhemmistä vaiheista kiinnostuneille.