Janne Tienpää

52-vuotias syntyperäinen turkulainen; perheenisä, FM, matkailualan ammattilainen, kotikokkaaja ja urheilumies.

Sosiaalinen media

        



Ennen työläinen, nyt yritysläinen

Perjantai 5.9.2014 - Janne Tienpää


Ihminen on aina tehnyt työtä. Nyt työelämä on jälleen kerran murroksessa. Perinteisen liukuhihna–kellokortti-työläisen suku surkastuu. Sata vuotta työtä ja toimeentuloa antanut palkkatyön malli paikallisen patruunan suojeluksessa on eilispäivää.

Viime vuosisadalla palkkatyö oli suorittamista työpaikalla: työpäivä alkoi ja loppui sovitun mukaisesti. Työtä työnantajan puolesta vapaa-ajalla ei tehty. Miksi olisikaan, ajateltiin ajan tavan mukaan. Vaan tänään on toisin.

Elämänkestoisista työsuhteista tulee poikkeuksia. Uutta on palkkatyön ja yrittäjyyden lähentyminen: työläisestä on tullut yritysläinen, joka vaikuttaa itse työpaikkansa menestykseen niin verkostojensa kautta, aktiivisena virtuaalivaikuttajana (Facebook, LinkedIn) kuin omaa osaamispääomaansa kehittämällä elinikäisen oppimisen kautta.

Yrityskuva muokkautuu yrityksessä työskentelevien toiminnan kautta: on siirrytty – tai paremminkin palattu – B2B- ja B2C-ajattelusta ihmiskeskeiseen Human-to-Human -tapaan (H2H) toimia.

Muutos tulee tekemällä asioita toisin. Tätä varten työn tekemisen malleja on joustavoitettava. Sitouttamiseen on luotava vaihtoehtoja, jotka sopivat kaikille osapuolille.

Yritysläiselle voitaisiin tarjota jo nyt hyvin toimivan työterveyshuollon laajentamista oman perheen jäsenille. Vastaavasti yrityksille näin syntyvää lisäkustannusta kompensoitaisiin lakisääteistä sairausvakuutusmaksua alentamalla.

Yritysläiselle lisäkoulutus kasvattaa osaamispääomaa. Se on hyvä syy kouluttaa ja sitouttaa henkilöt yritykseen.

Sosiaalisessa mediassa kiertää asiaa kuvaava keskustelu, jossa yrityksen talousjohtaja kysyy: ”Mitä jos panostamme henkilökuntaamme kouluttamalla heitä lisää ja sitten he jättävät meidät?” Samaisen yrityksen toimitusjohtaja vastaa kysymällä: ”Entä jos emme panosta ja kouluta henkilökuntaamme, ja he jäävätkin meille?” Osuvaa havainnointia erilaisista tavoista nähdä tulevaisuuteen.

Jatkossa vaihdetaan työpaikkaa entistä useammin. Myös alanvaihdoksista on tullut normaali osa urakehitystä. Yritysten imago korostuu, kun työnantajan työntekijävalintamallista siirrytään työntekijän työnantajavalintamalliin. Käytännössä tämä tarkoittaa uutta sitouttamisen ja sitoutumisen roolitusta työelämässä.

Häviäjiä ovat suuryritykset ”konseptivirkoineen”; voittajiksi nousevat menestystä jo maistaneet pk-sektorin mediaseksikkäät yritykset. Suomalainen hyvinvointi ei pelastu etsimällä vimmalla uusia menestystoimialoja; se pelastuu muuttamalla asenteita työn tekemiseen. Nyt on aika muuttua työläisistä yritysläisiksi.

Avainsanat: Työ, yritysläinen, työelämä


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini